środa, 5 października 2016

SZARLOTKA Z KRATKĄ




Szarlotka z kratką - kojarzy mi się z jesienią. Zapach, który unosi się w kuchni, przypomina mi dzieciństwo. Dlaczego? Kiedy robiłam tą szarlotkę, zadzwoniłam do mojej Mamy z prośbą, żeby ugotowała mi kompot z jabłek ;) Przepis ze strony "Moje Wypieki". Pierwsza moja szarlotka. Smakuje wybornie! Dziękuję Pani Dorotko za wspaniałe przepisy :)



Ciasto kruche:
         - 300g mąki pszennej
         - 200g masła, zimnego, posiekanego
         - 100g cukru pudru
         - 1 jajko
         - 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii 
         - szczypta soli

Wszystkie składniki na kruchy spód wyrobić, do momentu kiedy ciasto uformuje kule. Przełożyć do naczynia. Przykryć folią i schłodzić w lodówce przez godzinę. 

Nadzienie jabłkowe:
         - 1,2 kg jabłek (najlepiej twardych i słodkich)
         - sok z 1 cytryny
         - 1/3 szklanki cukru
         - 2 łyżki wody
         - 20g masła
         - 2 łyżeczki ekstraktu z wanilii lub ziarenka z 1 laski wanilii
         - 2 łyżki skrobi ziemniaczanej 
         - cynamon wedle uznania 

Wycisnąć sok z cytryny, przelać do większego naczynia. Jabłka obrać, usunąć gniazda nasienne, pokroić na ósemki. Kawałki jabłek przekładać do naczynia z sokiem z cytryny, wymieszać. 
Na patelnię wysypać cukier, zalać wodą, wymieszać. Podgrzewać (nie mieszając) do momentu aż cukier się skarmelizuje i nabierze koloru złoto-bursztynowego. Dodać masło, wymieszać do połączenia.
Do sosu karmelowego wsypać pokrojone w ósemki jabłka, wanilię, smażyć przez chwilę, mieszając, aż część jabłek zacznie się lekko rozpadać (większość powinna jednak pozostać w kawałkach). Skrobię rozpuścić w kilku łyżkach wody, dodać do jabłek, wymieszać, zdjąć z palnika, wystudzić. 

Ponadto:
          - 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka, do posmarowania

Wykonanie:

Formę do tarty o średnicy 24cm wysmarować masłem i oprószyć mąką pszenną, nadmiar mąki strzepać. 
Schłodzone ciasto wyjąć z lodówki i podzielić na dwie części., jedna większa od drugiej. Większą cześć rozwałkować na wymiar formy, wyłożyć nim jej dno i boki, dociskając. Na ciasto wyłożyć nadzienie z jabłek, wyrównać. Mniejszą część ciasta rozwałkować, nożem wycinać paski i ułożyć w kratkę na tarcie. Skleić z ciastem wyłożonym na boki. Kratkę posmarować roztrzepanym jajkiem. 

Piec w temperaturze 190 stopni C przez ok 45 minut. Wyjąć, wystudzić. Można oprószyć cukrem pudrem

Smacznego! 









Brak komentarzy :

Prześlij komentarz